De verzekering vraagt alleen klasse 4, waarom moet ik dan toch de sleutel beveiligen?
De verzekering vraagt alleen klasse 4, waarom moet ik dan toch de sleutel beveiligen?
Beveiliging van de sleutel is alleen van toepassing voor bepaalde voertuigen die uitgerust zijn met een vorm van keyless entry. Voertuigen met keyless entry kunnen namelijk potentieel slachtoffer zijn van een zogenaamde relay attack. Dit is een vorm van diefstal waarbij het voertuig zonder braakschade meegenomen wordt. De eerste generaties keyless entry systemen hebben een handzender die constant een signaal uitzendt. Dit signaal is op te vangen door een crimineel die dat signaal doorstuurt (relay of the signal) naar een Compaan. Op dat moment denkt het voertuig dat de originele handzender binnen bereik is en zal het voertuig zichzelf ontgrendelen.
Deze manier van diefstal is uitvoerig benoemd in de media en SCM heeft aangegeven dat deze voertyigen verplicht voorzien moeten zijn van een aanvullende Keyless Entry maatregel. Deze maatregel zorgt ervoor dat de handzender van het voertuig na een x aantal tijd geen signaal verstuurt, bij inactiviteit. Op deze manier is het voor de criminelen onmogelijk om het signaal van de handzender op te vangen en doorsturen. De fabrikanten hebben dat ook erkend en daarom hebben de voertuigen van bouwjaar 2020 en verder in veel gevallen een handzender die af fabriek is voorzien van de keyless entry beveiliging. Op het SCM portaal lees je ook per merk en model welke voertuigen verplicht zijn om aan die maatregel te voldoen. Dit zie je doordat er: Aanvullende maatregel verplicht staat tussen haakjes.